Het Groninger Museum kan met recht een bijzonder museum worden genoemd. Niet alleen heeft het een brede collectie kunst en oudheden, er zijn ook regelmatig tentoonstellingen van internationale allure. Daarmee weet het museum steeds weer een groot publiek te trekken.
Kleurrijke entreehal
Ook het museumgebouw is uniek. Het is ontworpen door de Italiaanse architect, designer, kunstenaar en dichter Alessandro Mendini. Bijzonder daarbij is dat de binnenkant van het gebouw aansluit bij de vormen, kleuren en decoraties van de buitenkant. Zo bevindt zich in de kleurrijke entreehal van het museum de beroemde wenteltrap van Mendini. Voor deze entreehal, die regelmatig gebruikt wordt voor recepties, borrels en diners, heeft dB audiovisueel eind 2016 een grote videowall geleverd en geïnstalleerd. Het is een echte eyecatcher geworden in deze toch al markante ruimte.
Net een groot schilderij
De videowall bevindt zich vlak naast de doorgang naar het restaurant, vertelt Klaas Reitsma, die als elektricien verantwoordelijk is voor verlichting, geluid en beeld in het museum. ‘Oorspronkelijk wilden de ontwerpers een videowall langs de gehele muur realiseren. Maar dat paste niet in ons budget. Ik had het idee om in plaats daarvan vier grote schermen tegen elkaar aan te plaatsen. Dat wekt de suggestie van een groot schilderij. Bovendien kun je dan ook gebruikmaken van de standaard breedbeeldformaten die bij de meeste video’s worden gehanteerd. Dat is bij een wandvullend scherm natuurlijk veel lastiger.’
Eenvoudig content plaatsen
Op de videowall wordt uitgebreide informatie over de verschillende tentoonstellingen in het museum gegeven. ‘Op dit moment gaat het met name om filmpjes,’ zegt Klaas. ‘Omdat de content regelmatig verandert, is het handig als onze webmasters de video’s zelf makkelijk kunnen plaatsen, zonder dat ze daar steeds collega’s van de facilitaire dienst voor hoeven in te schakelen.’ Het museum wilde daarbij graag gebruikmaken van de gratis ‘SuperSign’-software van LG, omdat deze software ook al voor andere toepassingen in het museum werd gebruikt.
Meedenken
Met deze wensen wendde Klaas zich tot dB audiovisueel. ‘We hadden al eerder met hen samengewerkt en ik wist uit ervaring dat zij sterk zijn in het meedenken met de klant.’
Support van LG
Ben de Jonge van dB audiovisueel vertelt: ‘Bij dB hadden we nog geen ervaring met deze zogenaamde ‘narrow cast’-software van LG. Daarom zijn we ons eerst uitgebreid gaan informeren over de mogelijkheden. Het mooie van deze software is dat je het scherm vanaf een willekeurige werkplek kunt benaderen om de gewenste content erop te plaatsen. Bovendien kun je er een ‘time schedule’ aanhangen. Daarmee kun je opgeven wanneer het scherm aan en uit moet gaan. Van LG hebben we de nodige support ontvangen, onder meer over de werking van de player en de manier waarop je die moet instellen.’
Vier displays
Vanwege de keuze voor de software van LG viel uiteindelijk ook de keuze op LG-schermen. Ben de Jonge: ‘De videowall is opgebouwd uit vier displays, elk met een diagonaal van 55 inch. In totaal zijn de afmetingen 2,50 meter breed en 1,50 meter hoog. De schermen hangen pal tegen elkaar aan en omdat ze een zeer dunne rand hebben van slechts 3,5 mm – de displays zijn speciaal voor dit doel ontwikkeld – is het net alsof je naar één groot scherm kijkt.’
Helderheid
De entreehal heeft een aantal flinke raampartijen, waar de zon op mooie dagen vol op staat. Daarom was ook de helderheid van de schermen een belangrijk criterium. ‘Die bestaat er in veel gradaties,’ legt Ben uit. ‘We hebben voor zeer heldere schermen gekozen, zodat bezoekers bij binnenkomst geen last hebben van de invallende zon. De ultra-HD-schermen zorgen bovendien voor een extra scherp beeld.’
Service
Inmiddels is de videowall een klein jaar in bedrijf. Klaas Reitsma kijkt terug op een prettige samenwerking met dB audiovisueel. ‘Ze hebben zich hardgemaakt om voor ons de beste oplossing te vinden binnen ons beschikbare budget,’ zegt hij. ‘Service is soms belangrijker dan de apparatuur. dB heeft er echt voor gezorgd dat het product goed is gaan werken. Er kwam bijvoorbeeld bij de installatie een foutje in de software aan het licht. Daar kon dB natuurlijk niets aan doen, maar uiteindelijk hebben we het met z’n allen in een prettige samenwerking prima opgelost. Wij zijn zeer tevreden.’