Twintig AV-toepassingen voor gloednieuw museum Storyworld

In Storyworld, het spiksplinternieuwe museum in Groningen waar alles draait om strips, games en animatie, is ‘doen’ het sleutelwoord. Bezoekers worden uitgedaagd om zélf aan de slag te gaan met de vele interactieve toepassingen. Dat vraagt nogal wat van de audiovisuele apparatuur. Een opdracht waar dB audiovisueel wel raad mee wist.

Liefhebbers van strips, games en animatie kunnen in het gloednieuwe Storyworld hun hart ophalen. In het museum, dat op 11 januari voor het eerst de deuren opende, staat het creatieve proces centraal. Dat begint altijd met een vel wit papier, zegt directeur Hans Poll. “Daarna komen de eerste schetsen. Vervolgens laten we zien hoe je een goed verhaal vertelt. Hoe zorg je voor een spannende structuur? Als bezoeker van het museum kom je daar gaandeweg achter, terwijl je door de verschillende ruimtes loopt.”

Gekke bekken trekken

Storyworld daagt bezoekers uit om zélf aan de slag te gaan. Er zijn tal van interactieve toepassingen. “Zo is er een ruimte waar je gekke bekken kunt trekken,” vertelt Hans Poll. “Je emotie wordt gescand, waarna op een groot scherm de lijnen zichtbaar worden die je nodig hebt om die emotie te tekenen.” Onlangs kreeg Storyworld van Kidsweek, de landelijke jeugdkrant, het cijfer 8,8. Hans Poll: “Daar zijn we natuurlijk bijzonder trots op. Kinderen hebben hier een leuke middag, maar spelenderwijs steken ze er een heleboel van op.” Lachend vervolgt hij: “In de meeste musea willen de kinderen al naar huis, terwijl de ouders nog willen blijven. Hier is het vaak andersom.”

Andere wereld

Aan de opening van het museum op de zesde etage in het Forum ging flink wat werk vooraf. Hans Poll: “De hele verdieping is compleet verbouwd. Je stapt écht een andere wereld binnen.” Er waren dan ook diverse partijen bij de opdracht betrokken. Zo was Brandwacht & Meijer verantwoordelijk voor het interieurontwerp van de tentoonstellingsruimtes. Dit ontwerpplan vormde de basis voor de audiovisuele installaties, een uitdaging waar dB audiovisueel de tanden in mocht zetten.

Proefopstellingen

Ben de Jonge van dB audiovisueel vertelt: “In het museum staan bijvoorbeeld enkele grote ronde en halfronde schermen, waarbij de bezoeker helemaal wordt ondergedompeld in het beeld. Die schermen moeten niet alleen een hoge resolutie hebben, maar ook het beeld in de krommingen goed weergeven. Het was een behoorlijke precisieklus om dat goed af te stellen. Tegelijkertijd moet óók de geluidsweergave kwalitatief goed zijn. Dan kun je wel alles van tevoren in theorie bedenken, maar de praktijk blijkt dan soms toch anders. Daarom hebben we van elke basisopstelling een proefopstelling gemaakt. Zo konden we alles uitgebreid testen.”

Onderlinge afstemming

Ook vond er regelmatig overleg plaats met software-ontwikkelaar Yipp, Brandwacht & Meijer (verantwoordelijk voor het interieurontwerp) en conceptontwikkelaar NorthernLight. Ben de Jonge: “Juist omdat er bij dit project zoveel partijen betrokken waren, was een goede onderlinge afstemming essentieel. We zijn regelmatig bij elkaar gekomen om te bespreken of we nog allemaal op het goede spoor zaten. Soms kom je op locatie toch nog dingen tegen die afwijken van alle ontwerp- en bouwtekeningen, bijvoorbeeld kabels die over de vloer lopen. Iedereen was bezig met het bewaken van z’n eigen discipline. Maar we kwamen er uiteindelijk altijd wel uit.”

Hufterproof

In totaal heeft dB zo’n twintig audiovisuele toepassingen voor het museum gemaakt, variërend van twee grote beeldschermen in de vorm van een halve cirkel inclusief vier projectoren en speakers, tot een klein touchpaneel waarmee je in een paar stappen je eigen stripfiguur kunt schetsen. En omdat de apparatuur door grote aantallen bezoekers gebruikt moet kunnen worden, moest ook het materiaal tegen een stootje kunnen, benadrukt Hans Poll. Dat is allemaal prima gelukt, lacht hij. “Vanaf dag één hebben we veel aanloop, de bezoekers zijn enthousiast en de apparatuur is hufterproof. Ik kan niet anders zeggen dan dat dB audiovisueel mooi werk heeft geleverd.”

Nieuwsgierig geworden? Kijk op Storyworld voor meer informatie.

Share on facebook Facebook Share on twitter Twitter Share on linkedin LinkedIn